De term Specialty Coffee is een aanduiding van kwaliteit; het is het hoogst haalbare niveau als het om koffie gaat. Dit betekent dat niet elke koffie zomaar Specialty Coffee genoemd mag worden, maar dat er een streng keuringsproces aan vooraf gaat. De koffie wordt beoordeeld door de Specialty Coffee Association (SCA) aan de hand van een puntensysteem waarbij het hele proces – van groene boon tot kopje koffie – onder de loep genomen wordt. Hier rolt uiteindelijk een score uit, en als de koffie een score heeft van 80 of hoger (van de 100) mag deze voortaan als Specialty Coffee door het leven gaan.
Koffiestation verkoopt alleen Specialty Coffees, en alle koffiebonen die we inkopen hebben een score van 85 of hoger. Zo kunnen we er altijd zeker van zijn dat we kwalitatief goede en bovendien lekkere koffie verkopen.
Dat is het technische verhaal, maar wat wij zo mooi vinden aan Specialty Coffee is dat het de nadruk legt op de oorsprong van een bepaalde koffie. Koffie is een vers, natuurlijk product – het komt van een bes aan een plant en wordt niet gemaakt in een fabriek.
Koffie is bovendien veranderlijk: elke oogst is anders, dus met Specialty Coffee heb je nooit precies dezelfde koffie, en dat vinden wij prachtig.
Al onze Specialty Coffees zijn vernoemd naar het land waar ze vandaan komen – Indonesië, Ethiopië, Brazilië – maar voor de meeste van onze koffies geldt dat we ze heel specifiek inkopen bij één boer of coöperatie van kleine boeren. Wij vinden het fijn om te weten waar onze koffiebonen precies vandaan komen en wie de breinen achter deze operaties zijn. Het cultiveren van Specialty Coffee is een vak apart, en de boeren die zich hierin specialiseren hebben ontzettend veel kennis en kunde nodig om zo’n volwaardig product te maken. Specialty Coffee vergt een investering in kennis maar ook in de juiste apparatuur en bovenal in gemotiveerd personeel. Zonder die drie factoren is het onmogelijk om koffie van hoge kwaliteit te produceren: alle elementen van de koffie moeten goed zijn, en dat vergt hard werken en toewijding.
Dat geldt ook voor ons! Bij iedere nieuwe lading koffiebonen kijken we opnieuw hoe we deze het beste kunnen branden om tot de lekkerste smaak te komen. Voor elke oogst maken we dus een nieuw brandprofiel, om zo te zorgen dat de koffiebonen, die al zo’n lange weg achter de rug hebben, het beste tot hun recht komen op het moment dat jij wil genieten van je kopje koffie.